torsdag den 28. januar 2010

Sådan hækler du blomsterne



For at lave et langt tørklæde som dette, skal der hækles 56 blomster, og bruger man 4 farver som mig, så bliver det 14 blomster i hver farve.
Efter opskriften skal blomsterne hækles ensfarvet, men man kan jo også lege og gøre, som jeg har gjort på billedet nedenfor :o)





Start med at samle 5 lm til en ring med 1 km.
1. omg.: 3 lm, og 17 st om ringen (hækl samtidig henover garnenden, så den hæftes). Slut med 1 km i 3. lm.
2. omg.: 1 lm, 1 fm i samme m som km, *5 lm, spring 2 m over, 1 fm i næste m*. Gentag fra * til * i alt 5 gange. Slut med 5 lm, spring 2 over, 1 km i fm ved omg's beg (= 6 buer).
3. omgang: 1 lm, *hækl i lm bue: 1 fm 1 hst, 2 st, 1 dst, 2 st, 1 hst, 1 fm*. Gentag fra * til *. Slut med 1 km i lm. Bryd garnet.

Jeg har hæklet blomsterne sammen undervejs, så jeg slap for at skulle sy dem sammen til sidst :o).

Rigtig god fornøjelse :o)

9 kommentarer:

  1. Pyramiderne...

    Jeg skal nok ;o)
    Jeg takker mange gange for opskriften...
    Glæder mig til det er færdigt i 2045.. Du læste rigtigt..
    Jeg har lige lært at hækle, så det bliver et projekt som vil udfordre mig.. Dejligt..

    Lone

    SvarSlet
  2. Nej nej - det er ikke pyramiderne. Jeg er også helt grøn - måtte have hjælp for at forstå opskriften her. Men når først du har lavet een blomst, så kan du jo resten :o).

    God fornøjelse!!

    SvarSlet
  3. Jeg skyndte mig også at ta mønstret til mig , det er super sødt tørklædet , så det må jeg prøve om jeg kan finde ud af .... måske , har nemlig lige fundet ud af at hækle lidt :-)

    SvarSlet
  4. Hvor ER det dog et skønt tørklæde - jeg må fluks igang!
    Ville det være okay hvis jeg bruger det færdige resultat som giveaway på min (ret så nye) blog? Jeg skal selvfølgelig nok henvise hertil for opskriften :)

    SvarSlet
  5. Det er helt ok, Didde! Gå du bare i gang :o).
    Velkommen i Blogland :o).

    SvarSlet
  6. Hold op, hvor er det et fedt tørklæde - er faktisk igang med at hækle blomsterne - dog i enfarvede, dusede og lidt mere kedelige farver - måske jeg skulle ud efter nyt garn.
    Spændende.

    SvarSlet
  7. Karina Bertelsen03 oktober, 2010

    Hej Mette
    Jeg er nu igang med tørklædet, og trods startvanskeligheder (har aldrig hæklet før) så kører det som smurt nu.
    Kan det godt passe der ikke skal bruges flere blomster end 56? Syntes mig lidt lille...
    Mange hilsner
    Karina, Sjøstrupvej 16

    SvarSlet
  8. hvordan får du blomsterne sat sammen er helt ny i at hækle

    SvarSlet
  9. Hvordan skal de 56 blomster fordeles?

    SvarSlet